Accueil>Les corpus textuels>Charte R 1254 12 32 01

Accueil

Descriptif du projet

Les corpus textuels

Interrogations linguistiques
[vers une autre interface]

Contact

 

Choix d'édition

édition critique
édition interprétative
édition diplomatique

Montrer la structure rhétorique

non
oui

   

Téléchargement du document

fichier xml fichier pdf

Documents linguistiques galloromans
Corpus : chartes Royales (chRoy)
Responsable du corpus : Martin-D. Glessgen
Édition de la charte : Paul Videsott

R 1254 12 32 01

Saint-Denis (Seine-Saint-Denis) - 1254, décembre

Type de document: lettre patente en forme de charte

Objet: [1] Louis [IX], roi de France, [3] fait connaître l’accord entre Jeanne, reine de Navarre, et son fils Thibaut [II], [4] et Jean [Ier], comte de Bretagne, et sa femme Blanche de Champagne [5] au sujet du royaume de Navarre. [7] Jean de Bretagne renonce à ses droits sur la succession contre une rente annuelle de 3.000 £ pour lui et ses héritiers. [8] L’assise de cette rente sera établie par deux chevaliers, Guillaume de Brion et Guillaume Chevri. [12] Si les deux chevaliers ne trouvent pas d’accord, le roi nommera un troisième arbitre avec pouvoir de décision définitif. [13] La renonciation de Jean est définitive [17] et sera garantie par lettres réciproques entre les parties. [18] Pour la même raison, le comte de Bretagne devra aussi hommage à la reine de Navarre [21] et au comte de Champagne.

Auteur: Louis [IX], roi de France

Disposant: Louis [IX], roi de France

Sceau: Louis [IX], roi de France

Bénéficiaire: Marguerite de Bourbon, reine de Navarre ; Thibaut [II], roi de Navarre et comte [V] de Champagne et de Brie

Autres Acteurs: Jean [Ier] de Dreux, comte de Bretagne ; Blanche de Champagne, comtesse de Bretagne ; Guillaume de Brion et Guillaume Chevri, chevaliers

Rédacteur: Chancellerie royale

Support: Original parchemin, 31,1 x 21,8 cm, très endommagé par l’humidité, jadis scellé du sceau de cire verte sur lacs de soie rouge et verte de Louis [IX], roi de France (second sceau de saint Louis, cf. Douët d’Arcq I 1863, 3 n° 42) (seuls subsistent les lacs de soie)

Lieu de conservation: Paris AN : J 198 - Champagne VI, n° 97 [a]

Édition antérieure: Martène/Durand I 1724, 1326 ; Morice I 1742, 958-959 ; Layettes III 1875, 223-224 n° 4132

Commentaire:

1 Looïs par la grace de Deu rois de France.·
2 Nos faisons à savoir à toz ceaus qui verront ces letres 3 que, com il eüst contenz entre nostre amee et \2 nostre feele· Marguerite· roine de Navarre,· et Thibaut· roi de Navarre, son fil, d une part, 4 et nostre amé et nostre feel· Jehan· conte de Bretaigne,· et· Blanche· la contesse, \3 sa fame, d autre, 5 pour ocheison de la descendue que cil cuens leur demandoit pour raison de la contesse sa fame, qui fu fille dou roi de Navarre, 6 il \4 en fu pacefié en tel maniere en nostre presence.
7 C est à savoir que l en asserra au devandit conte,, à lui et à ses hoirs,, trois mile livrees de rente chascun \5 an à p[rovenisien]s [1] en terres et en rentes, 8 et sera faite ceste assise par deus chevalers que les parties hont mis à ce faire,· 9 c est à savoir par Guilleaume \6 de B[rion][,] [qui] [i] [ser]a [2] de par la devandite roine et lo roi de Navarre, et Guilleaume Chevri qui i sera ausint de par lo devandit conte de Bretaigne et la con\7tesse sa fame. 10 Et ont juré cist dui chevaler qu il feront ceste assise à bone foi et loiaument pour l une partie et pour l autre,, à leur escient, si com l en doit \8 tel chouse faire,, 11 et au moins de grevement qu il porront de l une partie et de l autre,· ne non leiront pour amor, ne pour haigne, ne pour autre chouse.· \9 12 [Et] [si] [cist] [3] dui chevaler ne se pooent acorder, [li] [descorz] [4] nos seroit raportez et nos i metrions lo tierz pour eaus acorder, tel com nos voudrions,· et ce que li tierz en \10 fe[roit][,] [seroit] [esta]ble. [5]
13 Et si ont oustroié li devandiz cuens et la contesse sa fame,, que il, ce feisant, se tendront apaé, ne que rien plus ne demanderont pour chou\11se qui hait esté tant qu au jor d ui [à] [la] [roine] [ne] [au] [roi] [de] [6] Navarre, ne à leur hoirs, por raison de ceste desc[endue].· [7] 14 Anceis, leur quitent tot lo droit qu il avoent ou \12 rëaume de Navarre et en totes leur [autres] [chouse]s [8] hors de ceste assise,, sauves lëaus eschoetes, se eles i avenoent.· 15 Et s il avoent letres ne nule autre chouse \13 par qu il peüssent riens demander [à] [la] [roine] [ou] [au] [roi] [de] [Nava]rre, [9] il les rendroent.
16 Et ceste chouse ont juré à tenir en bone foi la roine et li rois de Na\14varre et li cuens de Bretaigne et la contesse sa fame, et ce meesmes doit asseurer li devandiz rois de Navarre à toz jorz.· 17 Et de ceste chouse donrra la roine et \15 li rois de N[avarre] [s]es [10] letres pendanz au conte et à la contesse sa fame.· 18 Et li cuens et sa fame donront ausint leur letres pendanz de ceste chouse à la \16 roine et au roi de Navarre.· 19 Et de ceste chouse, a fait homage li devandiz cuens à la roine de Navarre, comme de bail, de l oustroi de volenté la contesse \17 sa fame, 20 sauf nostre droit et sauf lo droit des autres seigneurs· et d autrui.· 21 Et de ce meesmes fera cil cuens de Bretaigne homage en ceste mees\18me forme au seignor de Champaigne, quant il sera hors de bail.
22 En tesmoing de la quiel chouse, nos, à la requeste des parties, avons fait mestre nostre seel \19 en ces letres.·
23 Ce fu fait à Saint Denis, 24 l an de l incarnacion nostre Seignor Jhesu Crist ·M· CC· cinquante et quatre,, 25 ou mois de decembre.

Notes de fiche
[a] Copies : Paris AN : JJ 26, fol. 362 col. 2 (XIVe siècle) ; J 198 - Champagne VI, n° 98 (XVIe siècle) ; Paris BN : lat. 9778, fol. 240v col. 1 (XIVe siècle) ; nal. 2454, fol. 29-29v (XVIIe siècle, copiée dans Coll. Champagne 136, fol. 41) ; 500 Colbert 56, fol. 32v-33v (XVIIe siècle).

Notes de transcription
[1] Encre effacée. Le texte a été rétabli, dans ce cas comme dans tous les autres, selon l’édition dans Layettes III 1875, 223-224 n° 4132.
[2] Encre effacée.
[3] Encre effacée.
[4] Encre effacée.
[5] Encre effacée.
[6] Encre effacée.
[7] Encre effacée.
[8] Encre effacée.
[9] Encre effacée.
[10] Encre effacée.