Accueil>Les corpus textuels>Charte chDoubs001

Accueil

Descriptif du projet

Les corpus textuels

Interrogations linguistiques
[vers une autre interface]

Contact

 

Choix d'édition

édition critique
édition interprétative
édition diplomatique

Montrer la structure rhétorique

non
oui

   

Téléchargement du document

fichier xml fichier pdf

Documents linguistiques galloromans
Corpus : (chDoubs)
Responsable du corpus : Martin Glessgen
Édition de la charte : -

chDoubs001

1233, septembre.

Type de document: Charte: échange.

Objet: Échange entre Jean, comte de Chalon, et son père [Etienne, comte de Bourgogne]. Etienne cède à son fils tous ses biens situés «en aval» de Villers-Robert et d'Arbois, en réservant les droits des héritiers qu'il pourra avoir de sa femme Agnès [de Dreux]. Il garde ses possessions situées «en amont» de ces deux localités, en particulier les fiefs des seigneurs de Chaussin, de Pagny et de Rahon; «en aval», il se réserve le clos de Blandans avec un homme, dix livrées de terre, deux hommes avec leurs tenures et la moitié d'une chaudière à Lons[-le-Saunier]. En échange, Jean tient son père quitte des dettes contractées envers les hommes de la terre cédée et promet de payer les dettes de celui-ci à Besançon et à Dijon; il s'engage à approuver la donation du fief de «Batypaumes» faite par son père à Thibaut [III] de Neuchâtel et à respecter les donations pieuses que son père a faites avant la Pentecôte.

Auteur: Jean, comte de Chalon.

Sceau: Jean, comte de Chalon.

Bénéficiaire: [Etienne, comte de Bourgogne].

Support: Parchemin jadis scellé sur double queue.

Lieu de conservation: AD Doubs, B 422.

Édition antérieure: F. F. Chevalier, 1767, Mémoires historiques sur … Poligny, t. 1, p. 341; E. Philipon, 1914, Les Parlers de la comté de Bourgogne, dans Romania, t. XLIII, p. 518; M. Lefèvre, 1975, Les plus anciennes chartes en langue française conservées dans le département du Doubs, no 1.

Verso: Lettres du fié de Vill[ert] Robert (XIVe-XVe s.). Sur l'attache: (recto) […]cons de Chalon, fais savoir que mes peres tote sa terre deis Viler Robert et deis Arbois en avaul en homes, en rentes, en fiez […] moi et mes heyrs, sauf ceu que il nomneement ha retenu [le] fié au segnor de Chaucins, au segnor […]; (verso) […]sauf le droit et les herietaiges que li home de la terre que rement mon pere hunt en la terre que mes p[…]

1 Ge, Janhanz, cons de Chalon, 2 faiz savoir à toz ces qui verront cez letres 3 que mes peres tote sa terre dois Vyler Robert et \2 dois Arboys en aval, en homes, en rentes, en fyez et en totes vaillances m'a laissye et outroye permainnaublement, \3 moi et à mes hoyrs, 4 sauf ce que il a retenu tote la terre et les fyez que il tenoit dois enqui en amont et [1] nommeement lou \4 fyé au segnour de Chaucyns et au segnour de Paigné et au segnour de Reyons; et aval a retenu lou clox \5 de Blandens et un home lou plus prochain dou clox et dex lyvrees de terre por la vinne faire, les quels seront randues au \6 commandement lou conte, mon pere, des premyeres taylles que seront faites ou Val de Veytours, à la My Quaroyme, et \7 Humbert Morseal et son tenement, et Besencenet et son tenement, et demee chaudere franche que la contesse, \8 sa femme, tenoit à Laons. 5 Et ge l'ai quité de totes les detes que il davoit as homes de la terre que il m'a laissye por \9 cest eschange et l'en ferai tenir en paiz; 6 et ge doi loer mon segnour Thiebaut de Nuef Chasteal l'essyse de \10 Batypaumes que mes peres li a faite ou metre en paiz vers lui de treze lyvrees de terre que sa femme doit tenir à \11 sa vie, et aprés li, doit revenir à moy et à mes hoyrs; 7 et ce ai ge receu sauf lou droit es hoyrs Agneas, la femme \12 mon pere, se ele a hoyrs de mon pere; 8 et ge doi tenir en paiz totes les aumonnes que mes peres avoit faites dois [2] \13 Pentechoste en arryés; 9 et por chyé de cest eschange sui ge tenuz payer totes les detes que mes peres da\14voit à Besençon et à Dyjon, viez et noveles; 10 et ge sui tenuz tenyr en paiz cele terre que li remaint et aidier \15 à mantenir contre toz homes et meymement contre ses anfanz et contre les miens, sauve la fauté lou duc de \16 Borgoinne; ne ne doi faire chevalchye par sa terre ne retraire chose de que ge lou mete en guerre, se por \17 son gré non; ne ne doi retenir ses homes, ne mi anfant, ne il les miens; ne ne doi efforcyer ses homes de cre\18ance ne d'autre chose, se por son gré non; 11 et ceste choyse ai ge receue, sauf lou droit et les herytaiges que li ho\19me de la terre qui remaint mon pere ont en la terre que mes peres m'a laissye. 12 Et toz ces covenz qui devant \20 sont escrit ai ge juryé sor sainz à tenyr à bone foy. 13 Et por ce que ce soit ferme chose, ge ai sealees cez le\21tres de mon seal. 14 Et ce fu fait au tens de-l'Incarnation Nostre Segnour, en l'annee de mil et dous [3] \22 cenz et trente et troys, ou moys de septembre.
Notes de transcription
[1] Le eta une forme bizarre.
[2] Le sest écrit au-dessus de la ligne.
[3] Le sest écrit au-dessus de la ligne.