Iris Fraueneder

Doktorandin im SNF-Projekt "Contested Amnesia and Dissonant Narratives in the Global South: Post-conflict in Literature, Art, and Emergent Archives"

Romanisches Seminar
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iris.fraueneder@uzh.ch

Bio 

 

Iris Fraueneder (*1990) studied Theatre, Film and Media Studies and Philosophy at the University of Vienna, where she graduated in 2015 with a thesis on the transformations of Masao Adachi’s militant cinema-aesthetics being reflected by Eric Baudelaire’s essayistic documentary film THE ANABASIS... (F 2011) (Bild – Spur – Potential).

 

Since August 2017 she has been involved in the interdisciplinary SNFS-project "Contested Amnesia and Dissonant Narratives in the Global South". Post-conflict in Literature, Art, and Emergent Archives" (director: Prof. Dr. Liliana Gómez-Popescu, SNFS Professorship for Ibero-romance Literature and Cultural Analysis). In her PhD project "Absent Images" she examines the unavailability of audiovisual heritage in Palestine and Lebanon (lost, scattered, destroyed, unrealized films), analyzing the filmic, curatorial and institutional strategies used to intervene in the absence.

 

From 2013 to 2016 she was working at the University of Vienna, where she assisted Prof. Dr. Elisabeth Büttner (Professor of Film Theory) at the Department of Theatre, Film and Media Studies and the research platform "Mobile Cultures and Societies. Interdisciplinary Studies on Transnational Formations". Besides her studies she did editorial work for SYN Magazine. From 2012 to 2017 she worked on various projects at the Ludwig Boltzmann Institute for History and Society (LBIGG) in Vienna.

 

She is also active as a film curator and co-founder of the curating collective Diskollektiv.

 

Affiliations:

 

- Orient-Institut Beirut

- DFG-Graduiertenkolleg "Konfigurationen des Films", Goethe-Universität Frankfurt am Main

 

Presentations:

 

„Collecting dreams of future society. Filmmakers in Palestinian refugee camps during the Lebanese Civil War“, International Conference Performing Human Rights – Contested Amnesia and Historical Justice in Latin America and the Middle East, 28.–29.06.2018, Universität Zürich.

 

„Sichtbarkeit und Cinematic Justice: Bilder sammeln, Geschichte entbergen“, 23. Internationales Bremer Symposium zum Film Grenzüberschreitendes Kino, 25.–28.04.2018, Kommunalkino and Universität Bremen.

 

„Filmische Arbeit an der Unverfügbarkeit von Bildern bei Joana Hadjithomas und Khalil Joreige“, Graduate Workshop Bilder sichtbar machen. Visualität in Philosophie, Literatur, Film und Bildender Kunst, 05.–06.05.2017, Ludwig-Maximilians-Universität München.

 

„Zeugnis und Spur“ (with Lena Stölzl), Workshop Zu tun gedenken, Film denken – mit Elisabeth Büttner, 19.–20.05.2016, Österreichisches Filmmuseum and Universität Wien.

 

„Spur und Kristall, Überlagerung und Differenz – Bildliche Resonanzen aus dem Off“, Graduate Conference On/Off in medialer Figuration, 07.–09.04.2016, Universität Marburg.

 

„Mobilizing Images: Militancy and Anabasis“, Graduate Conference Move on! Mobility meets (little) resistances, 26.–28.11.2015, Universität Wien.

 

„Heimsuchung und Heimstatt – Wiederkehr der Stimme“, response to Tobias Hering’s talk „Wohin und Woher? Von den Räumen der Stimmen in Filmen von Pierre-Yves Vandeweerd und Philip Scheffner", Workshop Unerhörte Stimme. Körper und Politik im Dokumentarfilm, 20.–21.11.2014, Depot and Universität Wien.

 

Publications:

 

„Real Anti-Heroes of Atlanta oder Keep Atlanta Weird!“ (with Ulrike Wirth), in: kolik.film, Sonderheft 27, March 2017, 6–9.

 

„Bild – Spur – Potential. Transformation und Reflexion militanter Kinoästhetik bei Eric Baudelaire“, in: Annette Storr (Ed.), Wissenschaft. Theater. Film. Medien. Vol. 2, Maske und Kothurn, 1/2017, S. 50–61.

 

Valerie Dirk/Iris Fraueneder/Ulrike Wirth (Eds.), strittig. Perspektiven des Widersetzens, SYN – Magazin für Theater-, Film- und Medienwissenschaft, No. 8, Wien: Lit Verlag 2014.

 

„Filmisches Denken, Erinnern, Tasten. Das Essayistische in Filmen Chantal Akermans“, in: Ivo Ritzer/Oliver Schmidt (Eds.), Genrereflexionen, Rabbit Eye – Zeitschrift für Filmforschung, No. 6, 2014, 156–171.

 

„Singende Knochen, gefaltete Zeit. Seen at Secundrabagh“, in: Laura Greber/Martin Krammer/Alexandra Matsouka/Carmen Stocker (Eds.), tot. Jenseits der Repräsentation, SYN – Magazin für Theater-, Film- und Medienwissenschaft, No. 7, Wien: Lit Verlag 2013, 115–118.

 

diploma thesis: Bild – Spur – Potential. Transformationen militanter Kinoästhetik im Spiegel von Eric Baudelaires THE ANABASIS OF MAY AND FUSAKO SHIGENOBU, MASAO ADACHI, AND 27 YEARS WITHOUT IMAGES, Universität Wien, 2015: http://othes.univie.ac.at/36375/.

 

Organized Workshops and Conferences:

 

International Conference Figurations of Solidarity. Movements of the Political in Minor Cinema, 08.–10.12.2016, Department of Theatre, Film and Media Studies and research platform ,Mobile Cultures and Societies‘, Universität Wien (with Viktoria Metschl, Concept/Coordination: Elisabeth Büttner, Viktoria Metschl).

 

Workshop Zu tun gedenken, Film denken – mit Elisabeth Büttner, 19.–20.05.2016, Department of Theatre, Film and Media Studies, Universität Wien and Österreichisches Filmmuseum (with Viktoria Metschl, Lena Stölzl).

 

Academic Teaching:

 

Fall 2017: Department of Theatre, Film and Media Studies, Universität Wien

UE Was vermögen Bilder? Revisionen politischer Filmästhetiken.

 

 

Curatorial Work:

 

Program series „Trouble Features“ (with Diskollektiv):
frame [o]ut - Open Air Cinema, Wien – 03.08./17.08.2018
Crossing Europe Filmfestival, Linz – 28.04.2018
Diagonale - Festival des österreichischen Films, Graz – 17.03.2018
/slash Festival des Fantastischen Films, Wien – 22.09.2017
Crossing Europe Filmfestival, Linz – 28.04.2017
Schikaneder Kino, Wien – 14.01./17.03./14.04./12.05./09.06.2016
Department of Theatre, Film and Media Studies, Universität Wien – 02./09./16.06.2015

 

Shorts Program „Figurations of an A-Venir“ (with Viktoria Metschl) at the International Conference Figurations of Solidarity. Movements of the Political in Minor Cinema, 08.–10.12.2016, Department of Theatre, Film and Media Studies and research platform ,Mobile Cultures and Societies‘, Universität Wien.

 

Shorts Program (with Viktoria Metschl, Lena Stölzl) at the Workshop Zu tun gedenken, Film denken – mit Elisabeth Büttner, 19.–20.05.2016, Österreichisches Filmmuseum and Universität Wien.